Digitális transzformáció, a senki gyereke

digital transformation - digitális transzformáció

Mi a digitális transzformáció?

Sokat durrogtatott kifejezés manapság a digitális transzformáció, ám valódi mibenlétével nem igazán vagyunk tisztában – gyakran azok sem, akik épp elsütötték a szókapcsolatot. Szó szoros értelemben digitális átalakulás a jelentése, és nem is zsákbamacska a fordítás, valóban erről van szó. A félreértés inkább a mibenléte kapcsán merül fel. Digitális alapokra helyezni egy céget, adattárolás, kommunikáció, szolgáltatások, illetve back office rendszerek fejlesztése és mindezek digitális alapokra helyezése több, mint puszta IT projekt. A digitális transzformáció cégszintű döntés, és sok buktatóval jár, ha ezt nem érezzük át teljes mértékben.

A digitális transzformáció lényege

A digitális transzformáció jelentése tehát bináris alapokra helyezni minden szoftveresen leírható munkafolyamatot. Ez azt jelenti, hogy a korábbi analóg megoldásokat nem elég egy egy felkapott programmal kiváltani, de úgy a vezetőséget, mint az alkalmazottakat erre át kell nevelni. Például egy papír alapú kartonozás digitalizálásakor nem lesz elegendő, ha veszünk egy számítógépet. Ért-e hozzá a kartonozó munkatárs, nem kell átképezni? Ért valaki a számítógép karbantartásához? Lehet a meglévő szakembereinknek bővül a felelősségi köre, kell új embert felvenni? Az eddig analóg módon tárolt adatokat visszamenőleg digitalizálni egy egyszeri, de nagy munkabefektetést igénylő feladat. Van erre kapacitása a meglévő munkaerőnek vagy ki kéne adni alvállalkozásba? A példa persze bagatell, de a digitális transzformáció során cégszinten ilyen és ehhez hasonló kérdések merülnek fel, ami önmagában véve nem egy IT választ igényel, mert nem IT kompetencia. A digitális transzformáció új gondolkodást, új üzletmodellt kíván, és ez alkalmasint, bár nem szükségszerűen új vezetést is jelenthet.

A digitális transzformáció kihívásai

A digitalizáció hatása, hogy mára már egy bizonyos méret felett egy cég sem engedheti meg magának, hogy csak analóg alapokon nyugodjon a szervezet. Viszont a modellváltás nem könny, és nem is gyors. Így lett a digitális transzformáció kapcsán felkapott, és lelkesen alkalmazott az egyszerre analóg és digitalizált cégmodell, illetve a bimodális IT. Gyakran előfordul ilyenkor, hogy a cég osztódik, egyik csoportja a régi iskola szerint létezik tovább, biztosítja a stabil alapot és ennek védelmére készül fel. Az új pedig startup szerűen veti magát a kihívások felé, fejlesztésekre, innovációkra fordítván az energiáit. A digitális transzformáció persze nem követeli meg, hogy kettéváljon a cég, még csak azt sem, hogy az IT-t így ketté bontsuk. Mégis a bimodális IT gyakorlata ezt mutatja, már ott, ahol ezt meg tudják engedni maguknak – elég költséges azért két külön IT csapatot fenntartani.

A digitális transzformáció ilyen formán egy teljesen új rendszert kíván meg úgy, hogy a régivel semmi baj nincs. Ez azt is jelenti, hogy a kettő egymás mellett működik majd, és a cég vezetése érdekében összehasonlítható kell maradjon. Ez a kompatibilitás szokott problémákat okozni, főleg, ha kapkodva akarnak végigvinni egy átállást. Nem a gyorsaság a lényeg, sokkal inkább az átgondoltság. Tudni, mi az, amit le kell cserélnünk, és mi az a régi rendszerből, amit integrálni kell az újba? Egy jól kivitelezett digitális transzformáció nem csodaszer, nem duplázza meg egy negyedév alatt a bevételeket. Egyszerűen egy szükséges eszköz, hogy a piacot követni tudjuk, és minden fronton kihasználhassuk a lehetőségeinket.

Csapdahelyzetek a digitális transzformáció folyamatában

Nem lehet eleget hangsúlyozni, hogy a digitális transzformáció nem IT szintű művelet. Ez egy szervezeti átalakulás, ahol az IT szerepe értelemszerűen felértékelődik. Nem szükséges szoftvereket összeharácsolni, mert azokat tudni kell használni mind szervezeti, mint dolgozói szinten. Ez a folyamat szükségszerűen ellentétet szül az IT újítások és más pénzforrást igénylő projektek közt. A cég vezetése tisztában kell legyen, mikor melyik felé hajlik inkább a mérleg.

A digitális transzformáció emellett nem egy belsős ügy. Partnereink, ügyfeleink ugyanúgy élvezni fogják előnyeit és hátrányait, használni fogják a rendszereinket. Ez jó, hiszen az átalakulással az egyik célunk a piaci előnyünk megtartása, esetleg növelése, ha a felhasználók visszatérnek a felületünkre, jó kezdetnek minősül. De ne gondoljuk, hogy az irodai agytrösztökön megálmodott fejlődési ívet követik majd, az ilyesmit nem lehet laborkörülmények közt modellezni. Ez azt is jelenti, hogy a szolgáltatásunkkal kapcsolatos ügyfélsegítség igénye megnő. Emellett a beszerzett eszközöket, szoftvereket tudnunk kell kreatívan használni, különben csak dísznek vannak. Ez sajnos nagy terhet ró a HR-re, hiszen kifejezetten nehéz a régi munkatársakat átképezni, új csapatokat alkotni, ez általában nem megoldható bizonyos mennyiségű alkalmazott csere nélkül, de mindenképpen szükséges a vérfrissítés. A fő a gondolkodásmód átállítása minden szinten, illetve a fokozatos, türelmes kivitelezés, átmozgatások, átszervezések segítségével, ahol tudomásul kell venni, hogy az esetleges lemorzsolódás a folyamat természetes velejárója.

Ha tetszik oszd meg másokkal is 🙂 Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin